Babbeltrucs: wat u moet weten

Onlangs waarschuwde de politie voor een nieuwe babbeltruc waarbij oplichters zich voordeden als zorgverleners die bloed kwamen prikken. De oplichters namen hierbij daadwerkelijk bloed af, maar namen ook meteen de pinpas en/of geld mee. Uit cijfers van de politie blijkt dat senioren minder vaak slachtoffer worden van misdrijven dan andere leeftijdsgroepen. Toch lijken senioren een kwetsbare groep als het gaat om oplichting. Niet alleen wordt hun vertrouwen hierbij geschaad maar ook heeft het een enorme impact op hun leven. Weet u waar u op moet letten om uw veiligheid te waarborgen? Wij hebben een aantal tips voor u op een rij gezet.

Wat houdt een babbeltruc in?
Een babbeltruc is een list waarmee oplichters uw geld en/of waardevolle spullen afhandig proberen te maken. De oplichters komen vriendelijk, betrouwbaar en behulpzaam over. Met hun verhaal proberen ze u af te leiden, bij u binnen te komen of u te overtuigen om uw pinpas of pincode af te geven. Wanneer we het hebben over ”babbeltrucs” zijn er vier meestvoorkomende situaties, namelijk: babbeltrucs aan de deur, in huis, bij de pinautomaat of telefonisch.

Aan de deur
Wordt er bij u aangebeld terwijl u geen bezoek verwacht? Dan is het verstandig om eerst te kijken wie er voor de deur staat. Kijk bijvoorbeeld eerst door het raam of een (digitale) deurspion. Wanneer u besluit om open te doen kunt u het beste gebruik maken van de kierstandhouder, een deurketting of ervoor kiezen om de deur niet volledig open doen. Ga nooit op een verzoek van een onbekende in maar vraag of hij of zij op een later moment terug kan komen wanneer u niet alleen thuis bent. Vraag verkopers, collectanten of medewerkers altijd om zich te identificeren en sluit de deur als u geld gaat halen. Let vooral ook op uw onderbuikgevoel, heeft u het idee dat er iets niet klopt of dat u de desbetreffende persoon niet kunt vertrouwen? Geef dan aan dat het ongelegen komt en bel direct het bedrijf op om navraag te doen. Bedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen of thuishulp organisaties komen namelijk nooit zonder afspraak bij u langs.

Staat er een pakketbezorger voor de deur maar heeft u niks besteld? Weiger dan het pakket en verwijs de bezorger naar de dichtstbijzijnde postkantoor. Er zijn namelijk gevallen bekend waarbij een nep-bezorger u een pakket bezorgd waarvoor nog een openstaand bedrag betaald moet worden. Tijdens deze betaling wordt uw pincode afgekeken en uw pinpas verwisseld voor een andere.

Even binnenkomen
”Zou mijn kind misschien even gebruik mogen maken van uw toilet?” of  ”Ik ben nieuw hier in de buurt en kom even kennis maken, mag ik binnenkomen?”. Op het eerste gezicht lijken dit onschuldige vragen maar niets is minder waar. Het zijn vaak smoesjes die gebruikt worden om bij u binnen te komen. Eenmaal binnen worden waardevolle spullen en/of geld in een onbewaakt moment buitgemaakt.

De politie adviseert om geen onbekende bij u binnen te laten als u alleen thuis bent. Heeft u toch iemand binnengelaten? Let u er dan op dat u zelf de deur sluit om te voorkomen dat een eventuele handlanger met uw bezoek mee naar binnen sluipt. Ook is het belangrijk dat u de kierstandhouder of deurketting open zet op het moment dat u zelf binnen bent. Hierdoor kunnen hulpdiensten naar binnen mocht dit nodig zijn. Eenmaal binnen is het raadzaam om de gehele tijd bij u bezoek te blijven en de ruimte niet te verlaten. Laat u vooral niet afleiden.

Pinautomaat
Hulp bij het pinnen, iemand die vlak achter u staat of erop gewezen worden dat u geld heeft laten vallen. Vaak zijn dit situaties waarbij u het risico loopt dat oplichters uw pincode afkijken en uw pas stelen of verwisselen. Bij babbeltrucs met pinautomaten werken de oplichters vaak in duo’s. Hierbij kijkt de ene uw pincode af en de ander maakt in een onbewaakt moment uw pas buit.

Het beste advies om oplichting tijdens het pinnen te voorkomen is: laat u niet afleiden! Accepteer geen hulp bij het pinnen en stop uw pinpas en geld eerst weg voordat u zich omdraait of wegloopt. Let u er tijdens het pinnen op dat u het scherm en uw pincode goed afdekt door dichtbij de pinautomaat te gaan staan en de toetsen te bedekken met uw handen of uw portemonnee. Kijk van tevoren even om u heen of u genoeg privacy heeft en mensen niet te dicht bij staan. Is dit wel het geval? Durf dan te vragen om meer afstand of privacy. Als u zich niet veilig voelt tijdens het pinnen kunt u het beste weglopen en het op een ander moment nog een keer proberen. Wanneer u zelf niet meer in staat bent om te pinnen kunt u bij uw bank vragen naar andere mogelijkheden. De politie raadt u af om uw pinpas en pincode mee te geven aan familieleden, een mantelzorger of kennissen.

Telefoon
Babbeltrucs aan de telefoon bestaan veelal uit oplichters die zich voordoen als medewerker van een bank of verzekeringsmaatschappij. Met een smoes proberen zij uw pincode en andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Geef daarom ook telefonisch nooit uw pincode af; een bank of de politie zal hier nooit naar vragen, ook niet bij het blokkeren van een rekening. Daarnaast adviseert de politie om telefonisch niet in te gaan op verkoopverhalen en geen persoonlijke vragen te beantwoorden. Wat u het beste kunt doen? Zo snel mogelijk ophangen.

Meer info
Voor meer informatie over bekende babbeltrucs en hoe u hiermee om kunt gaan adviseren wij u om de informatiefolder van de politie te lezen over ”Senioren en veiligheid”.

Heeft u een goede tip om oplichters buiten de deur te houden? Laat het ons weten via media@seniorservice.nl

 

Over vertrouwen en een vaste of tijdelijke thuishulp van Senior Service
Een vaste of tijdelijke thuishulp van Senior Service biedt cliënten binnens- én buitenshuis extra ondersteuning en persoonlijke aandacht, bijvoorbeeld naar een afspraak buiten de deur of extra hulp in en om het huis. Zo is de drempel om naar buiten te gaan lager en zorgen we er samen voor dat een cliënt langer vitaal blijft. Heeft u specifieke vragen over bepaalde diensten? Neem dan gerust contact met ons op via 0800 – 1969 . Voor meer informatie kunt u ook
een brochure of direct een kennismakingsgesprek aanvragen. Onze cliëntenadviseur neemt dan spoedig contact met u op.

 

Terug naar overzicht

Senior Service

Senior Service wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 250 klanten.

Volg ons en praat mee over mantelzorg

done!

Ja, neem contact met mij op:

Deel dit artikel met een bekende