Dagboek van een cliëntenadviseur: blauwvingers, complimenten en een luisterend oor

Dagelijks worden wij gebeld door mensen vanuit het hele land. Een mantelzorger of een senior die op zoek is naar ondersteuning, een luisterend oor of een antwoord op een specifieke vraag. Onze cliëntenadviseur Leonie staat hen graag te woord. Wanneer zij de telefoon opneemt ontstaan er vaak bijzondere, grappige of juist ontroerende gesprekken. Leest u mee?

Waarom steekt u tijd in mij?
De telefoon gaat, ik neem op. Ik krijg een mevrouw aan de telefoon van 80 jaar die 24/7 zorgt voor haar man. Ze zou graag extra ondersteuning krijgen, maar heeft geen Persoonsgebonden Budget (PGB) toegewezen gekregen. ”Waarom niet?” vraag ik haar. ”Ach meisje, ik ga je niet belasten met mijn verhaal” krijg ik te horen. ”Belasten? Als luisteren voor mij belastend zou zijn, had ik niet voor deze baan moeten kiezen. Bij Senior Service nemen we de tijd om iemand op weg te helpen”. Even valt er een kleine stilte aan de andere kant van de lijn, dan hoor ik hoe mevrouw opbloeit.

Ze vertelt mij openlijk over haar gesprekken met het WMO-loket. Uit haar verhaal maak ik op dat ze in haar gesprekken met de gemeente vertelt dat het allemaal nog wel aardig gaat. Maar dat gaat het dus niet. Ik vertel mevrouw dat ze zichzelf hiermee te kort doet en ik geef haar wat tips om tijdens deze gesprekken meer voor zichzelf op te komen. ”U mag zich best wat assertiever opstellen, u heeft niks te verliezen. Want eerlijk is eerlijk de taak van mantelzorger kan best zwaar zijn, zeker als u zelf al op leeftijd bent”.

Mevrouw is mij dankbaar voor alle tips, maar snapt iets niet helemaal. ”Ik ben voornamelijk op zoek naar een huishoudelijk hulp, maar aangezien jullie thuishulp hier niet specifiek voor langskomt, snap ik niet zo goed waarom u nog tijd in mij steekt?”. Ik glimlach en vertel haar: ”Diensten hoeven niet altijd tastbaar te zijn, ook met woorden kun je iemand helpen”. Mevrouw is er helemaal stil van. Ze beëindigt ons gesprek met de woorden: ”Wanneer jij vanavond thuis komt mag je heel trots zijn, je bent een heel mooi empathisch mens. Blijf altijd dicht bij jezelf en ga vooral zo door!”.

Vooral mijn menselijke interesse raakt hem”

Bel mij terug 
Ik zie in mijn lijst met ”bel-mij-terug-verzoeken” het nummer van mevrouw staan. Nadat ik het nummer heb gedraaid wordt de telefoon zowel blij als verrast opgenomen door mevrouw. ”Ik zag jullie gisteravond op televisie”. Na een kort gesprek kom ik erachter dat ze de afgelopen dagen contact heeft gelegd met meerdere organisaties. Maar wat blijkt? Van alle organisaties waar zij contact mee heeft proberen te leggen, zijn wij de enige die haar ook daadwerkelijk hebben terug gebeld. ”Zo snel terug gebeld worden, wat fijn!”.

Blauwvingers 
Een heftig gesprek. Aan de telefoon een relatief jonge man die veel heeft meegemaakt. In 5 jaar tijd verloor hij zijn dochter (30), zijn vrouw en zijn moeder. Meneer klinkt erg terneergeslagen en verloren. Hij belt mij om zich te oriënteren over onze persoonlijke ondersteuning en ik wijs hem voor financiering op het WMO-loket van zijn gemeente. Aan het einde van het gesprek benoemt meneer hoezeer hij ons gesprek waardeert. Niet alleen het ‘zakelijke’ aspect van ons gesprek, maar vooral mijn menselijke interesse raakt hem. Ik beloof meneer om hem later terug te bellen.

Een week verder. Meneer klinkt een stuk optimistischer; hij heeft een goede dag. Wij spreken over blauwvingers (mensen uit Zwolle) en over Zeeland waar ik vandaan kom. Meneer vertelt dat hij Ajax fan is, wat ik totaal niet kan begrijpen. We moeten er beiden hard om lachen en ik voel meneer telefonisch opbloeien en weer eens oprecht lachen. Het doet mij goed om te weten dat ik dit verschil mocht maken. Over twee weken bel ik meneer weer om te vragen hoe het keukentafelgesprek is gegaan.

 

Een luisterend oor 
Ik word gebeld door onze coördinator uit Brabant. Vanmorgen heeft zij een gesprek gehad met een familie in Waalwijk. Tijdens dit gesprek gaven zij aan dat zij een aantal organisaties benaderd hadden, maar dat ze door ons goed te woord zijn gestaan. Tijdens ons telefoongesprek ervoeren zij een luisterend oor en kregen zij echt het gevoel dat ik met hen meedacht. Ze kozen daarom voor een kennismakingsgesprek met Senior Service.

 

Heeft u ook een compliment of een mooi gesprek gehad met één van onze medewerkers? Laat het ons weten via media@seniorservice.nl.

 

Over persoonlijke aandacht en een thuishulp van Senior Service
Een vaste thuishulp van Senior Service biedt cliënten binnens- én buitenshuis extra ondersteuning en persoonlijke aandacht, bijvoorbeeld naar een afspraak of buiten de deur of extra hulp in en om het huis. Zo is de drempel om naar buiten te gaan lager en zorgen we er samen voor dat een cliënt langer vitaal blijft. Heeft u specifieke vragen over bepaalde diensten of wilt u weten hoe anderen met dezelfde obstakels omgaan waar u tegenaan loopt? Neem dan gerust contact met ons op via 0800 – 1969 . Voor meer informatie kunt u ook
een brochure of direct een kennismakingsgesprek aanvragen. Onze cliëntenadviseur neemt dan spoedig contact met u op.

Terug naar overzicht

Senior Service

Senior Service wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 250 klanten.

Volg ons en praat mee over mantelzorg

done!

Ja, neem contact met mij op:

Deel dit artikel met een bekende