Nieuwe dienst: Even bellen?

 

girl-926225_1280

 

Senior Service biedt sinds kort de nieuwe dienst: ‘Even Bellen’. Dagelijks of enkele keren per week even bellen hoe het met de cliënt gaat. Een dienst die ontstaan is uit de behoeften van onze eigen cliënten. We belden met Tessa (cliëntenadviseur) met wat vragen over deze nieuwe oplossing.

Heb jij vaak contact met je ouders?

Mijn ouders zie of spreek ik wekelijks, maar zeker niet elke dag. Gelukkig zijn mijn ouders nog jong en vooralsnog gezond, maar er komt een tijd dat ook zij problemen krijgen met de gezondheid en bijvoorbeeld valgevaarlijk worden of alleen komen te staan. Dat zal de situatie tegen die tijd zeker doen veranderen. Al zijn wij niet het gezin dat elkaar dagelijks belt of contact heeft. Als mijn moeder bijvoorbeeld haar telefoon niet op zou nemen, zou ik niet direct in de auto springen om te checken of alles in orde is. Daar is overigens de afstand ook te groot voor.

Een nieuwe dienst ‘Even bellen’: Waarom?

Steeds vaker krijg ik als cliëntenadviseur te maken met senioren die dagelijks in contact willen staan met een vast persoon. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat familie, vrienden of buren dagelijks even langskomen of even bellen. Ik kom veel senioren tegen die helemaal niet in de buurt van hun kinderen wonen en die net zoals ik ook niet dagelijks contact met hun buren of kinderen hebben. En dat beangstigt veel van hen, want wat als…? “Wat als ik gevallen ben en ik word pas dagen later gevonden?”. Deze vraag wordt mij bijna dagelijks gesteld. De angst dat men kan vallen en er pas dagen later iemand langskomt laat veel senioren niet los en vervolgens komen zij met deze vraag bij Senior Service terecht. Deze aanvraag kwam zo vaak binnen dat ik voorgesteld heb om hiervoor een nieuwe dienst op te zetten en dat is gelukt!

De dienst houdt in dat men dagelijks of om de dag door één van onze medewerkers op een gewenst tijdstip gebeld kan worden. Als er niet wordt opgenomen kan dezelfde medewerker langsgaan om te checken of er iets aan de hand is, de medewerker woont namelijk wel dichtbij.

In welke situaties kunnen wij mensen hiermee helpen?

Het voorbeeld dat men angstig is om te vallen is iets waarmee we bij senioren en hun kinderen een hoop onrust kunnen wegnemen. De dienst wordt inmiddels door een groot aantal senioren gebruikt.
Niet alleen is er de angst om te vallen, maar ook de angst dat vader of moeder niet eet of vergeet de medicijnen te nemen, speelt een grote rol binnen veel families. Door iemand te bellen kunnen we natuurlijk niet garanderen dat men daadwerkelijk de medicijnen heeft genomen of een maaltijd heeft genuttigd, maar er is wel extra aandacht voor. Het kan niet meer vergeten worden. Voor sommige kinderen is het een hele opgave om naast het gezin en een drukke baan ook pa of ma dagelijks rond bepaalde tijdstippen te bellen voor de inname van medicijnen of een maaltijd. Senior Service biedt door deze dienst daarvoor dus ook een oplossing. Tot slot vinden veel senioren het fijn om steeds contact te hebben met een dezelfde persoon. Wanneer onze medewerker dan belt is het altijd weer een gezellig gesprek.

Waarom denk je dat een telefoontje zo belangrijk is?

Het neemt angst weg bij senioren en hun familieleden. Ook krijgen zij dagelijks persoonlijke aandacht, iets dat ze bij veel zorginstellingen steeds minder kunnen bieden door bijvoorbeeld bezuinigingen op de thuiszorg. Daarnaast is het een goede start om, wanneer gewenst, de medewerker thuis te laten ondersteunen. De ondersteuning thuis is voor veel senioren een grote stap. Door eerst een band via de service ‘Even Bellen’ op te bouwen is daarna een bezoek van de vaste medewerker een stuk makkelijker en vertrouwder, dit geldt overigens ook weer voor de familie.

Hoe kunnen mensen dit aanvragen?

Op onze website kan er meer worden gelezen over de voorwaarden van de dienst ‘Even Bellen’. Uiteraard kan er ook meer informatie worden opgevraagd via onze contactpagina, er wordt dan per post een algemene brochure van Senior Service toegestuurd.

Heeft u vragen? Stel deze gerust! Er kan gebeld worden naar 06 – 250 055 85 of ons gratis telefoonnummer 0800 – 1969.

 

 

Terug naar overzicht

Senior Service

Senior Service wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 251 klanten.

Volg ons en praat mee over mantelzorg

done!


Ja, neem contact met mij op:



Deel dit artikel met een bekende