Dagje meelopen met Indra, coördinator regio Den haag

Indra-denhaag-min

Senior Service heeft momenteel eenentwintig coördinatoren die in alle delen van Nederland werkzaam zijn. In elke provincie is er tenminste één coördinator die Senior Service vertegenwoordigt. Om een beter beeld te krijgen van hun werk en de zorgvragen van cliënten probeer ik af en toe een dagje met een regiocoördinator mee te gaan. Vandaag ga ik mee met Indra van de regio Den Haag. Ik heb om 08:30 uur afgesproken bij haar thuis in Den Haag.

Hoe ziet onze dag er vandaag uit?
Vandaag hebben we om 10:00 uur een kennismakingsgesprek met mevrouw de Jager, zij woont in Leiden. De dochter van mevrouw de Jager heeft ons via de website benaderd, omdat zij van mening is dat haar moeder ondersteuning nodig heeft bij hand – en spandiensten in en om huis. Voordat we vertrekken beantwoordt Indra haar e-mail, de planning wordt bijwerkt en ze pleegt enkele telefoontjes. Vanuit Leiden gaan we om 11:45 uur langs een sollicitant uit Voorburg voor een oriënterend gesprek. Tussendoor eten we samen een broodje. Na de lunch nemen we deel aan een informatiemarkt met het thema Gezondheid en Welzijn die start om 14:00 uur in Den Haag. Deze informatiemarkt is georganiseerd door een thuiszorgorganisatie, voor de wijkverpleegkundigen uit de omgeving.

Zojuist waren we op kennismakingsgesprek bij mevrouw de Jager uit Leiden, denk je dat we haar kunnen ondersteunen?

“Jazeker. Mevrouw de Jager is een vriendelijke dame van 83 jaar oud en is moeilijk ter been. Hiervoor gebruikt zij een rollator. Momenteel krijgt ze dagelijks thuiszorg voor het douchen en aan- en uittrekken van haar steunkousen. Eigenlijk was het vrij snel duidelijk hoe wij haar kunnen helpen. Twee keer per week hulp bij de boodschappen, samen koken en eventueel vervoer en begeleiding naar het ziekenhuis. Toevallig heb ik vorige week een medewerker aangenomen die perfect bij haar past. Haar dochter was ook bij het gesprek en had wat vragen over de kosten. Aangezien mevrouw een indicatie heeft voor thuiszorg, hoeft zij geen BTW te betalen. Ik heb ook nog eens goed uitgelegd wat de daadwerkelijke kosten zijn, als ze ons factuurbedrag opgeeft bij haar belastingaangifte. Ik merk toch nog dat veel mensen niet weten waar ze recht op hebben. Mevrouw de Jager betaalt inkomstenbelasting over haar pensioen en daar kan ze onze kosten vanaf trekken. Dit scheelt een hoop geld. Voor nu wil ze graag starten met eenmaal per week vaste hulp bij het boodschappen doen. Daarnaast zal ze contact met mij opnemen voor vervoer en begeleiding naar het ziekenhuis zodra er een nieuwe afspraak met haar arts wordt gemaakt. Wellicht zal de opdracht in de toekomst worden uitgebreid om ook vers voor mevrouw te koken.”

 “Een ‘nee’ verkopen, wanneer iemand met spoed hulp nodig heeft, is voor ons simpelweg geen optie.”

 

> Brochure aanvragen

 

Je hebt straks een sollicitatie. Waar let je als eerst op bij een sollicitant?
“Ik denk toch de uitstraling van een persoon, dat zegt al heel veel. Verder heeft het de voorkeur dat iemand ervaring heeft met mantelzorg of een achtergrond in de zorg. Ben je bekend met dementie, dan zit je helemaal goed. Daarnaast is het van belang dat iemand flexibel is, omdat we vaak ad-hoc hulpvragen binnenkrijgen. De cliënt staat bij Senior Service altijd centraal en dat betekent dat er veel van je wordt gevraagd. Dat geldt voor mij als coördinator, maar zeker ook voor de medewerker.  Je komt bij mensen over de vloer die hulpbehoevend zijn. Een ‘Nee’ verkopen, wanneer iemand met spoed hulp nodig heeft, is voor ons simpelweg geen optie.

Vaak geven cliënten aan het prettig te vinden als de medewerkers over de nodige levenservaring beschikken. Ook hier houd ik rekening mee in een sollicitatiegesprek. Voor het sollicitatiegesprek hebben we eerst een telefonische kennismaking en bij voldoende geschiktheid wordt er een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) opgevraagd.

Een informatiemarkt voor wijkverpleegkundigen. Waarom?
“Wijkverpleegkundigen weten als geen ander wat de situatie is van ouderen in de buurt. Zij komen dagelijks over de vloer en constateren dat zij onvoldoende ondersteuning krijgen. Met een informatiemarkt blijft de wijkverpleegkundige goed op de hoogte van de mogelijkheden in de buurt. Wij bieden extra ondersteuning, maar je vindt er bijvoorbeeld ook informatie over (nieuwe) hulpmiddelen. Zo kunnen zij senioren goed advies geven wanneer er een probleem zich voordoet.”

informatiemarkt Senior Service
Tot slot, wat is de leukste aanvraag die je tot nu toe hebt gehad? Heeft Senior Service erin kunnen voorzien?
“Een tijdje geleden kwam er een hulpvraag binnen van een dame met dementie uit Rijswijk. De familie was op zoek naar iemand die elke zaterdagochtend met mevrouw kon gaan schaken. Ik had op dat moment alleen geen medewerkers voor die specifieke vraag, dus besloot ik contact op te nemen met een schaakvereniging in Rijswijk. Een trouw lid (Petra) van de vereniging was gelijk enthousiast en is medewerker geworden bij Senior Service. Na een tijdje bleek dat we met nog veel meer konden helpen in huis en Petra bleef in haar laatste levensfase zelfs regelmatig slapen. Helaas is deze dame inmiddels overleden, maar Petra heeft zich twee jaar lang kunnen inzetten voor haar. Dat doet mij goed.”

Bent u benieuwd hoe Senior Service u kan helpen? Vraag dan hier een brochure of contact aan. Wij staan u graag te woord!

 

 

Terug naar overzicht

Senior Service

Senior Service wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 251 klanten.

Volg ons en praat mee over mantelzorg

done!


Ja, neem contact met mij op:



Deel dit artikel met een bekende