Tips voor een betere nachtrust

Senior-Service-Alaram 3.0

Een goede nachtrust is erg belangrijk, alleen voor veel mensen is dit niet altijd weggelegd. Ik heb hier zelf ook veel last van en doe er meestal lang over om in slaap te komen. Het zit bij mij in de familie, aangezien mijn moeder ook vaak vroeg wakker is en dan niet meer in slaap valt. Om hier verandering in te brengen, ben ik op zoek gegaan naar wat slapen precies is en hoe ik mijn nachtrust kan verbeteren.

Wat is slaap eigenlijk?

Slaap heeft iedereen nodig, we kunnen niet zonder. In je slaap herstelt het lichaam en geest zich van de dingen die je die dag hebt gedaan. Zo zijn de spieren in je slaap ontspannen en indrukken van die dag worden in je hersenen verwerkt. Tijdens het slapen maakt het lichaam meer nieuwe cellen en afweerstoffen aan dan als je wakker bent. Slapen is dus ontzettend belangrijk, maar wanneer kun je zeggen dat je een goede nacht hebt gehad?

klok en slaap

Wat betekent een goede nachtrust eigenlijk?

Slapen is voor de één makkelijker dan voor de ander. Toch doorloopt iedereen dezelfde fases tijdens het slapen. We onderscheiden vier fases: de sluimerfase, lichte slaap, diepe slaap en droomslaap. Iedere fase duurt tussen de 90 tot 120 minuten. Als je niet alle fases afmaakt, betekent dit dat je niet genoeg rust hebt gehad. Om wel aan de richtlijn te voldoen moet je minimaal zes uur per nacht slapen. Acht uur is nog beter. Hieronder een korte toelichting bij elke fase:

Sluimer fase:  
Tijdens deze fase neemt je hersenactiviteit af en val je uiteindelijk in slaap.
Lichte fase: 
Begin van je slaap. Je wordt niet meer wakker van elk geluid, maar je bent wel makkelijk wakker te maken.
Diepe fase:
Zorgt voor lichamelijk herstel. Je ademhaling en hartritme wordt verlaagd. Als je wakker wordt gemaakt in deze fase, voel je je gedesoriënteerd (tussen de 4 tot 6 uur slaap).
Droomfase:  
Ook wel REM-fase genoemd (Rapid Eye Movement). In deze fase werken je hersenen net zoals wanneer  je wakker bent. Alleen het lichaam is nog compleet ontspannen.
Voor meer informatie over de verschillende slaapfases kunt u hier kijken.

Waarom is slapen zo belangrijk?

Slapen heeft veel invloed op hoe wij ons overdags voelen en op onze gezondheid. Zo zorgt goede slaap voor een betere concentratie  en het leidt tot een hogere productiviteit. Ook kan een goede nachtrust de kans op hart- en vaatziekten verminderen. In je slaap maak je meer afweerstoffen aan. Dit zorgt voor een beter functioneel immuunsysteem. Slapen is dus essentieel voor een goede gezondheid. Meer weten? Lees dan hier verder.

Klok en slaap (2)

Hoe kan ik mijn nachtrust verbeteren?

Daglicht:
In Groningen is er door de Rijksuniversiteit een onderzoek gedaan over daglicht dat in verband staat met nachtrust. Twintig proefpersonen werden gedurende twee jaar (2014-2016) getest op de hoeveelheid licht die zij per dag zagen. Hierbij werd ook hun hersenactiviteit gemeten tijdens  het slapen. Hieruit bleek dat mensen die veel daglicht zien een relatief betere nachtrust hebben. Je kunt bijvoorbeeld dagelijks naar buiten gaan voor een extra dosis daglicht. Tien minuten is al voldoende om het verschil te merken. Vroeg opstaan helpt je ook om vroeger in slaap te kunnen vallen.

Er zijn veel tips om de nachtrust te verbeteren:

  • Zorg dat je kamer niet te warm is, zodat je lichaam gemakkelijk kan afkoelen.
  • Beweeg elke dag genoeg, doe dit overdags en niet vlak voor het slapen.
  • Breng het lichaam tot rust, let goed op je ademhaling.
  • Probeer niet te veel na te denken.
  • Dim het licht één uur voor je gaat slapen.

Hopelijk heb je net zoveel aan deze slaaptips als ik. Voor nu of straks wens ik je een goede nachtrust toe! Laat je eigen tips achter onder dit bericht!

Heeft u ondersteuning nodig in de nachten? Lees dan hier hoe wij u kunnen helpen. 

 

  • Nel Jongste - Nugteren
    Geplaatst op 11:27h, 05 december

    Al die tips : helemaal waar. (Een klein ommetje voor het naar bed gaan, helpt mij meestal wel)
    Maar een zeer belangrijk iets is : GA E E N U U R VOOR HET SLAPEN BESLIST NIET MEER ACHTER JE PC ZITTEN !!
    Want dat (blauwe) licht zegt a.h.w. tegen jou :” kom op, jantje of pietje, je moet er zo uit. Het wordt tijd om op te staan ” -> terwijl je naar bed moet.

Terug naar overzicht

Senior Service

Senior Service wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 251 klanten.

Volg ons en praat mee over mantelzorg

done!

Ja, neem contact met mij op:

Deel dit artikel met een bekende