Terug naar overzicht
24 mrt

Ons werk

Senior Service vs. bemiddelingsbureaus: Wat maakt ons anders?

200814-Senior Sevice website_DSA0122.jpg

Wanneer u op zoek bent naar extra ondersteuning  voor uzelf of een naaste komt u voor verschillende keuzes te staan. Een goede keuze maken voor een oplossing die past bij uw situatie, is beslist niet makkelijk. Tenslotte laat u niet zomaar iemand bij u of uw naaste over de vloer komen. Daarnaast krijgt u wellicht advies vanuit de gemeente, familie, vrienden, u oriënteert zich op het internet en u laat zich bijvoorbeeld ook informeren door de huisarts. In dit artikel leggen wij aan u uit wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Senior Service en bemiddelingsbureaus die werken met zzp'ers. 

 

Wat doet een bemiddelingsbureau?

Een bemiddelingsbureau verbindt zorgvragers met zelfstandige zorgaanbieders, ook wel zzp'ers genoemd. Bijna alle aanbieders van thuishulp of mantelzorgondersteuning in Nederland werken met zzp’ers of volgens de regeling dienstverlening aan huis (ook wel witte werkster regeling genoemd). Wanneer u op zoek bent naar extra ondersteuning, kunt u bij een bemiddelingsbureau tegen betaling in contact gebracht worden met een zzp'er. Zodra u een overeenkomst heeft gesloten met de zzp'er, of in het geval van de regeling dienstverlening aan huis een arbeidsovereenkomst, dan trekt het bemiddelingsbureau zich terug en verloopt het verdere contact tussen u en de zorgaanbieder. Kortom, vanaf dat moment bent u als directe opdrachtgever zelf verantwoordelijk voor de invulling van de ondersteuning.

 

200814-Senior Sevice website_DSA0063.jpg

 

Hoe werkt dit bij Senior Service?

Bij Senior Service werkt dit anders. Wij geloven juist dat mantelzorgers en senioren compleet ontzorgd willen worden, in plaats van dat er alsnog allerlei taken bij u blijven liggen. Het grootste verschil is dan ook dat u bij Senior Service niet alleen een vaste thuishulp krijgt, maar ook een vaste coördinator uit de regio. De coördinator regelt na de kennismaking en de match de planning en zorgt voor vervanging als dat nodig is. Ook houdt hij of zij nauw contact met u en de medewerker en zorgt daarmee voor optimale ontzorging. De coördinator is tevens uw contactpersoon als u meer advies en ondersteuning nodig heeft. Hij of zij kent de regio goed en weet waar u terecht kunt voor andere zaken omtrent mantel- en ouderenzorg. Zo hoeft u zelf niet het wiel opnieuw uit te vinden binnen de wirwar aan regels, wetten en lokaal beleid van uw gemeente.

Waarom is er een prijsverschil?

Het prijsverschil is vooral te verklaren uit het complete pakket dat wij bieden. Onze ondersteuning stopt niet bij de voordeur. U krijgt altijd een vast gezicht of team bij 24-uurs zorg. Bij een bemiddelingsbureau is dit beperkt tot maximaal 3 bezoeken per week. Daarbij heeft Senior Service al haar medewerkers in loondienst. Het voordeel hiervan is, dat wij uw medewerker goed kennen en dat hij of zij een strikt beleid volgt met betrekking tot gedragsregels, privacy, veiligheid en Corona. Bij een bemiddelingsbureau werken de zorgaanbieders zelfstandig en bepalen zij hun eigen werkwijze.  Bovendien biedt de Online Academie van Senior Service medewerkers de mogelijkheid om op afstand trainingen te volgen over uiteenlopende onderwerpen, zoals hoe om te gaan met dementie. Zo garanderen wij goede ondersteuning van hoge kwaliteit en bieden we ons personeel een platform om verder te ontwikkelen. Een bemiddelingsbureau mag geen scholing bieden. 

Zijn er nog meer kleine lettertjes?

Ja. Onze cliënten zijn thuis verzekerd tegen schade. Met een bemiddelingsbureau draagt u een eigen risico.  Andere opvallende verschillen zijn dat u bij Senior Service geen overeenkomst tekent en er géén sprake is van een verplichte maandelijkse minimale afname. Wij hebben enkel een lidmaatschap als basis (maandelijks opzegbaar) en een minimale afname van twee uur per bezoek. U komt verder niet voor verrassingen te staan.

 

soplanit_sanne_arnhem-oosterbeek.jpg

 

Financiële ondersteuning, fijn geregeld

In Nederland komt iedereen die niet zonder ondersteuning kan, mogelijk in aanmerking voor een Persoonsgebonden Budget (PGB). Een toekenning is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Met dit budget kunt u zelf zorg inkopen, maar vanwege de bijbehorende administratie wordt dit soms als lastig ervaren. Bij Senior Service bieden wij u daarom professionele hulp bij de volledige aanvraag van een Persoonsgebonden Budget (PGB). Als u uw thuishulp via een bemiddelingsbureau regelt,  dient u zelfstandig de PGB-aanvraag in te dienen bij het WMO-loket.

 

Een laatste tip: Vraag tijdens het oriënteren altijd goed door of u te maken heeft met zzp-ers en of er belangrijke kleine lettertjes zijn waarvan u moet weten. Benieuwd naar het complete vergelijkingsoverzicht? Klik dan hier. Neem voor een persoonlijke uitleg contact met ons op via 0800 - 1969.

Dick de Wit, coördinator van regio Utrecht

Meer informatie

Heeft u een vraag of wilt u graag een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek? Neem dan gerust contact met mij op.