Vragen & Antwoorden

U vindt ze eenvoudig hier

Mantelzorg, ouderenzorg, vergoedingen en alle wetten en regels. Het levert veel vragen op. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen bij Senior Service. Klik op de vraag om het antwoord te bekijken.

Vragen en antwoorden

Veelgestelde vragen

  • Wat is mantelzorg?

    Mantelzorg is onbetaalde en vaak langdurige zorg voor zieke familieleden of vrienden. Dit kan verzorging zijn of hulp bij dagelijkse activiteiten. Gemeenten ondersteunen mantelzorgers bijvoorbeeld met (tijdelijke) overname van de zorg door een vrijwilliger of beroepskracht (respijtzorg).

  • Wat is een thuishulp?

    Een thuishulp van Senior Service is een persoon die extra – niet-medische zorg – biedt voor senioren, de familie en mantelzorgers. De belangrijkste functie van een thuishulp is dat een cliënt langer vitaal in zijn of haar eigen omgeving kan blijven wonen. Voor mantelzorgers betekent onze thuishulp meer rust in de familie, een naaste die goed blijft eten en regelmatig buiten komt.

  • Wat mag een thuishulp doen?

    Een thuishulp van Senior Service mag u helpen met niet-medische ondersteuning, zoals: maaltijdondersteuning, boodschappen doen, licht huishoudelijk werk, persoonlijk begeleid vervoer, slaap- en waakdiensten en 24-uurs zorg. Eigenlijk alles waar een zoon of dochter (mantelzorger) u ook bij zou kunnen helpen.

  • Wat kost een thuishulp?

    De kosten van een thuishulp zijn afhankelijk van de persoonlijke situatie. Deze kosten worden echter vaak gedeeltelijk betaald via een aanvullende zorgverzekering, vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in de vorm van een Persoonsgebonden Budget of particulier. Ook zijn deze kosten fiscaal aftrekbaar onder de noemer extra gezinshulp, waardoor de werkelijke kosten 19,45% tot 49,50% minder zijn. Een thuishulp van Senior Service kost particulier per uur € 34,80. Maak gebruik van de rekenwijzer om te ontdekken wat uw werkelijke tarieven zijn. 

  • Hoe vraag ik thuishulp aan?

    Een thuishulp van Senior Service vraagt u makkelijk en snel aan. Onze cliëntenadviseurs sturen u graag een brochure toe ter oriëntatie en staan u telefonisch te woord op werkdagen van 9:00 tot 17.30 uur via 0800 – 1969. Bij Senior Service staat vertrouwen voorop. Om die reden komt de coördinator uit uw regio graag langs om te bespreken hoe een thuishulp van Senior Service u kunt helpen. Een kennismakingsgesprek is geheel vrijblijvend. Neem gerust contact met ons op.

  • Zijn de tarieven wel betaalbaar voor iedereen?

    Ja dat zijn ze, en dan bedoelen wij voor iedereen die niet zonder ondersteuning kan. Als u een indicatie heeft gekregen voor onze dienstverlening, dan kunt u een PGB aanvragen. Hiermee kunt u ons betalen. Sterker nog: vanwege ons tarief is het in de praktijk zo dat u meer uren voor hetzelfde geld krijgt, omdat PGB’s vaak zijn gebaseerd op uurtarieven van rond de € 40,-. Indien u naar aanleiding van uw inkomen een eigen bijdrage moet betalen voor uw PGB, dan kunt u ons voor de resterende uren uit eigen middelen inzetten. Dankzij uw indicatie hoeven wij over deze uren geen BTW te rekenen. Tenslotte kunt u ons ook inzetten als u geen indicatie of PGB krijgt, u betaalt ons dan particulier. Senior Service is er dus ook voor de mensen met een kleine portemonnee. U leest hier meer over het PGB. 

    Ik ken organisaties die nog veel minder per uur vragen. Hoe kan dit?

    Dat klopt, er zijn collega-bedrijven op de markt die minder vragen dan Senior Service. Deze organisaties werken met freelancers of via constructies als de witte werkster. Senior Service kiest hier niet voor. Wij willen u continuïteit bieden. De medewerkers zijn bij ons in dienst, wij kennen ze persoonlijk. Zij hebben een Verklaring omtrent Gedrag en vallen onder onze verzekeringen. Daarnaast mag een freelance-organisatie slechts bemiddelen van de overheid. Na de ‘match’ ontvangt u vervolgens geen advies en begeleiding meer. Bij Senior Service is uw coördinator voortdurend bereikbaar voor advies en begeleiding. Dat is altijd kosteloos. Tenslotte mag een free lancer niet één opdrachtgever hebben, dus wanneer de zorg intensiever wordt krijgt u meerdere gezichten. Bij Senior Service houdt u altijd uw eigen gezicht.

  • Is Senior Service ook een taxibedrijf?

    Nee, dat zijn wij niet. Bij vervoer gaat het bij ons als eerste om de begeleiding rondom dit vervoer. Uw vaste mantelzorger die u van huis in de auto helpt en bij het ziekenhuis er weer uit helpt. U kunt het zo zien: de taxi zet u voor de entree af en daarna moet u alles zelf doen. Een medewerker van Senior Service brengt u voor de entree, stapt samen met u uit, gaat samen met u naar binnen en ondersteunt u ook tijdens de afspraak.

  • Is Senior Service alleen voor senioren?

    Nee zeker niet. Natuurlijk zijn de meeste cliënten van ons senior. Maar we mogen ook mensen van middelbare leeftijd of met een handicap ondersteunen. Denkt u ook aan iemand die na een ongeluk onder begeleiding weer naar buiten wil gaan. Eigenlijk kunnen we een rol spelen in alle mantelzorg situaties. En ook in deze situaties kunnen we vaak worden vergoed vanuit het PGB.

Staat uw vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met cliëntenadvies

Heeft u een specifieke vraag, of vindt u het gewoon prettig om iemand te spreken? Onze cliëntadviseurs bieden u graag een luisterend oor tussen 09:00 en 17:30 op alle werkdagen. 

Bel met cliëntenadvies: 0800 1969
Leonie Cruson, cliëntenadviseur