Richtlijnen Corona | Senior Service

Blijf alert, blijf veilig:

  • Blijf het dashboard in de gaten houden, dan kan je alles goed in perspectief plaatsen: Open Corona-dashboard.
  • Blijf de richtlijnen van Senior Service en het RIVM elke dag toepassen, alleen dan kunnen we onze ondersteuning blijven uitvoeren.

 

Algemene richtlijnen RIVM
1.    Was je handen zodra je bij een cliënt komt en was geregeld je handen als je bij de cliënt bent, 20 seconden.
2.    Houd waar mogelijk gepaste afstand, 1,5 meter.
3.    Geen handen schudden.
4.    Hoest en nies in je elleboog
5.    Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na 1 keer gebruiken direct in de vuilnisbak en was je handen opnieuw.
6.    Kom tijdens je werk niet aan je mond, neus of ogen.
7.    Draag in het openbaar vervoer een mondkapje en als je samen met de cliënt in een auto zit.

8. Ventileer de ruimte waar je komt goed en constant.


Stel jezelf drie vragen als je twijfelt om naar een cliënt te gaan:

1.    Heb je zelf klachten?
Het enige antwoord wat hier telt is nee. Heb je droge hoest, verhoging, voel jij je slecht (algehele malaise), hoofdpijn, spierpijn, snotterig, keelpijn etc. , dan mogen onze medewerkers niet naar de cliënt en worden deze vervangen. Als je klachten hebt of meer informatie wilt is deze site ook erg informatief: open website.

2.    Als je meerdere klachten hebt die hierboven beschreven staan, neem dan direct contact op met de GGD om je te laten testen. Ook bij geen klachten kan dit. Laat ons weten dat je test ondergaat en geef de uitslag door. Bij een negatieve uitslag kan je weer snel aan het werk. Geef bij je lokale GGD aan dat je werkt in de zorg. Hiermee krijg je voorrang en is de uitslag er heel snel.

3.    Ben je in de buurt geweest van iemand die positief getest is? Was je op minder dan 1,5 meter afstand of was je langer dan 15 minuten samen in een (kleine) ruimte. Laat je dan uit voorzorg (met voorrang) testen en ga in de tussenliggende periode in quarantaine. Overleg dit ook met je coördinator. 

4.  Heb je op één dag meer dan twee verschillende cliënten en ondersteun je bij deze cliënten binnen 1,5 meter?  Dan verzoeken we je graag om je tussen je bezoeken in even om te kleden. In verschillende verpleeghuizen is dit een eis en het leek ons goed om dit ook door te vertalen naar onze cliënten thuis.

5. Kan de 1,5 meter in een bepaalde situatie niet gewaarborgd worden? Draag dan een mondkapje.

 

Prive

Doordat wij bij thuiswonende senioren mogen komen hebben we een grote verantwoordelijkheid. Dat hebben we tijdens ons werk maar ook in privésituaties. Juist op deze momenten is er wel eens verslapping. Let daar goed op en wijs mensen in je omgeving dat je voor kwetsbare mensen werkt. Wees extra alert in privésituaties.


Ventilatie protocol
Senior Service heeft als eerste organisatie die bij thuiswonende senioren komt een ventilatie protocol uitgebracht. Dit betekent dat wanneer je bij een cliënt binnen komt de ramen opent en pas sluit als je weer vertrekt. Benadruk ook de waarde van goede ventilatie. Als je cliënt er echt bezwaar tegen heeft doen we het uiteraard niet. Zie ook onderaan de PR die we hiermee gegenereerd hebben.

Vakantie
Wanneer je terugkomt van vakantie uit een oranje gebied, geldt er een quarantaine en vragen wij je te laten testen uit voorzorg. Lekker op vakantie gaan is in onze ogen belangrijk en kan veilig. Wees gewoon net zo alert als je in Nederland bent.

Verdere antwoorden of tips:

  • Het is belangrijk dat onze bestaande cliënten weten hoe professioneel jullie omgaan met de richtlijnen en hoe intensief we intern elkaar op de hoogte houden. Als je bij je cliënt bent of je hebt contact met de familie, benadruk dit, dat geeft extra vertrouwen. 
  • Sommige cliënten wassen zelf niet, niet goed of vergeten hun handen te wassen. Assisteer hen hierbij.
  • Als je samen met je cliënt in de auto zit, is dit een relatief veilige plek ondanks dat je binnen 1,5 meter van elkaar bent. Een auto ventileert immers constant. Ook hier nemen we het advies over van het RIVM en dragen we in de auto een mondkapje, onze medewerker en onze cliënt. Helemaal veilig is nog lekker een raampje open.

 

Afzeggen van de cliënt
Als een cliënt klachten heeft dan zullen we in overleg onze dienstverlening veranderen. Aandacht en zorg blijven belangrijk. Enkele tips:

  • Boodschappen doen en deze afgeven.
  • De ondersteuning en aandacht voort zetten door de telefoon.
  • Zelf koken of een kant en klaar maaltijd halen en dit afgeven.
  • Ophalen van medicatie.


Heb je nog meer van deze tips? Mail ons! Dank!

Op kantoor Oosterbeek hebben we een voorraad met weg werp handschoenen en desinfectieflacons. Deze zijn bedoeld voor de medewerkers die persoonlijke verzorging leveren. Zijn deze spullen bij jouw cliënt niet of niet voldoende voorhanden? Stuur een mail naar planning@seniorservice.nl en we sturen je een set toe.