Richtlijnen Corona | Senior Service

Het virus is niet weg. Blijf alert, blijf veilig:

  • Gelukkig is het corona virus goed onder controle, maar het virus is niet weg. De medewerkers van Senior Service mogen cliënten ondersteunen uit kwetsbare groepen of op bijzondere locaties. Vaccinaties zijn cruciaal en bieden een hoge bescherming, maar geen 100%. Wij hebben dus een verantwoordelijkheid om ook in deze rustige tijden het perfecte voorbeeld te geven naar onze cliënten, de thuiszorg en verpleeghuizen.

  • Blijf de richtlijnen van Senior Service en het RIVM elke dag toepassen, alleen dan kunnen we onze ondersteuning blijven uitvoeren.

 

Algemene richtlijnen RIVM

  1. Was je handen zodra je bij een cliënt komt en was geregeld je handen als je bij de cliënt bent, 20 seconden.
  2. Houd waar mogelijk gepaste afstand, 1,5 meter.
  3. Geen handen schudden.
  4. Hoest en nies in je elleboog.
  5. Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na 1 keer gebruiken direct in de vuilnisbak en was je handen opnieuw.
  6. Kom tijdens je werk niet aan je mond, neus of ogen.
  7. Draag in het openbaar vervoer een mondkapje en als je samen met de cliënt in een auto zit.
  8. Ventileer de ruimte waar je komt goed en constant.

Stel jezelf vier vragen als je twijfelt om naar een cliënt te gaan:

1.    Heb je zelf klachten?
Het enige antwoord wat hier telt is nee. Heb je droge hoest, verhoging, voel jij je slecht (algehele malaise), hoofdpijn, spierpijn, snotterig, keelpijn etc. , dan mogen onze medewerkers niet naar de cliënt en worden deze vervangen. 

2.    Als je meerdere klachten hebt die hierboven beschreven staan, neem dan direct contact op met de GGD om je te laten testen. Ook bij geen klachten kan dit. Laat ons weten dat je test ondergaat en geef de uitslag door. Bij een negatieve uitslag kan je weer snel aan het werk. 

3.    Ben je in de buurt geweest van iemand die positief getest is? Was je op minder dan 1,5 meter afstand of was je langer dan 15 minuten samen in een (kleine) ruimte. Laat je dan uit voorzorg (met voorrang) testen en ga in de tussenliggende periode in quarantaine. Overleg dit ook met je coördinator. 

4. Kan de 1,5 meter in een bepaalde situatie niet gewaarborgd worden? Draag dan een mondkapje.

 

Privé

Doordat wij bij thuiswonende senioren mogen komen hebben we een grote verantwoordelijkheid. Dat hebben we tijdens ons werk maar ook in privésituaties. Juist op deze momenten is er wel eens verslapping. Let daar goed op en wijs mensen in je omgeving dat je voor kwetsbare mensen werkt. Wees extra alert in privésituaties.


Ventilatie protocol
Senior Service heeft als eerste organisatie die bij thuiswonende senioren komt een ventilatie protocol uitgebracht. Dit betekent dat wanneer je bij een cliënt binnen komt de ramen opent en pas sluit als je weer vertrekt. Benadruk ook de waarde van goede ventilatie. Als je cliënt er echt bezwaar tegen heeft doen we het uiteraard niet. 

Verdere antwoorden of tips:

  • Het is belangrijk dat onze bestaande cliënten weten hoe professioneel jullie omgaan met de richtlijnen en hoe intensief we intern elkaar op de hoogte houden. Als je bij je cliënt bent of je hebt contact met de familie, benadruk dit, dat geeft extra vertrouwen. 
  • Sommige cliënten wassen zelf niet, niet goed of vergeten hun handen te wassen. Assisteer hen hierbij.

 

Afzeggen van de cliënt
Als een cliënt klachten heeft dan zullen we in overleg onze dienstverlening veranderen. Aandacht en zorg blijven belangrijk. Enkele tips:

  • Boodschappen doen en deze afgeven.
  • De ondersteuning en aandacht voort zetten door de telefoon.
  • Zelf koken of een kant en klaar maaltijd halen en dit afgeven.
  • Ophalen van medicatie.

Overige informatie


Heb je nog meer van deze tips? Mail ons! Dank!

Op kantoor Oosterbeek hebben we een voorraad met weg werp handschoenen en desinfectieflacons. Deze zijn bedoeld voor de medewerkers die persoonlijke verzorging leveren. Zijn deze spullen bij jouw cliënt niet of niet voldoende voorhanden? Stuur een mail naar planning@seniorservice.nl en we sturen je een set toe.