Terug naar overzicht
07 dec

Ons werk

Werken bij Senior Service: “Mensen mogen zich geen nummer voelen.”

Thirza

Thirza, mantelzorgondersteuner bij Senior Service, kreeg dit bijzondere werk al jong mee via haar moeder die ook mantelzorgondersteuner was. In deze rubriek vertellen onze enthousiaste medewerkers over hun ervaringen in de ondersteunende mantelzorg. Wat motiveerde hen om voor dit beroep te kiezen en wat willen ze anderen graag meegeven? Thirza vertelt je er alles over.

Wat motiveerde je om te beginnen in de zorgsector en specifiek bij Senior Service? "Mijn motivatie om bij Senior Service te gaan werken kwam voort uit de voorbeelden die ik van vroeger ken. Ik ging als jongere vrouw met mijn moeder mee toen zij dit werk deed en ik zag alleen maar dankbaarheid bij ouderen, die toch ontzettend graag in hun eigen huis wilden blijven wonen, met verzoek daar hulp bij te krijgen."

Kun je een voorbeeld geven van een moment waarop je echt het gevoel had dat je het verschil hebt gemaakt in het leven van een senior? "Daar waar wij het verschil kunnen maken is bijvoorbeeld net het beetje extra doen, waar niet om gevraagd wordt. En dat wat wij niet hoeven te doen, toch aanbieden. De zorgontvangers durven niet alles te vragen. Soms moet je tussen de regels door luisteren om te onderscheiden of er nog meer wensen zijn. Een goed voorbeeld is mijn wekelijkse kookopdracht. De mevrouw waar ik voor kookte vond het jammer dat er niemand kon helpen met het lappen van haar ramen. Haar familie had er geen tijd voor en de schoonmaakdienst vroeg er extra geld voor. Aarzelend liet zij dat weten, en ik bood spontaan aan de ramen voor haar te lappen. Zij was er erg blij mee!"

Wat vind je het meest lonend aan het werken met senioren? "Het meest lonend aan het werken met senioren is het vertrouwen dat ze in jou stellen. En de vriendelijkheid en de dankbaarheid, ook van hun familieleden. Daarnaast het gevoel hebben dat je echt nodig bent. Het creëren van een besef binnen de samenleving is ook erg belangrijk. Daar waar de zorgontvangers nu staan, komen wij misschien allemaal ooit terecht en hopelijk hebben wij dan ook zulke goede mensen om ons heen!"

“Daar waar de zorgontvangers nu staan, komen wij misschien allemaal ooit terecht en hopelijk hebben wij dan ook zulke goede mensen om ons heen!”

Op welke manier heb je gemerkt dat je werk een positieve impact heeft op de kwaliteit van leven van senioren? "Wij zijn soms het verlengstuk van hun armen, hun benen, hun stem, en soms zijn wij zelfs zoiets als hun externe geheugen. Mensen mogen zich geen nummer voelen en daarmee maken we een positieve impact. Ook worden kleine dingen erg gewaardeerd, zoals het af en toe meenemen van een zelfgemaakte cake."

Heb je tips voor mensen die overwegen om in de zorg te gaan werken of bij Senior Service te solliciteren? "Ja, een aantal tips: denk buiten de kaders en wees flexibel indien je het kunt, maar loop niet voorbij aan je eigen mogelijkheden. Een volgende collega zou dat bijvoorbeeld niet kunnen evenaren. Houd je aan de opdracht, maar pas wel de menselijke maat toe en als je ergens over twijfelt, overleg dan met de familie en je teamleider. Meer mannen in dienst zijn ook zeer welkom."

Kun je in één zin/woord samenvatten waarom werken met senioren bij Senior Service zo bijzonder is voor jou? "Ja, in één zin: Ik was mantelzorger voor mijn moeder en ik weet, als ervaringsdeskundige, hoe ontzettend nodig wij zijn."

Bij Senior Service delen we deze passie voor mantelzorg en persoonlijke verbinding. Onze toegewijde collega’s, zoals Thirza, zijn het kloppende hart van onze organisatie. Als je overweegt om in de ouderenzorg te werken en op zoek bent naar een plek waar je het verschil kunt maken, nodigen we je uit om ons team te komen versterken. Samen kunnen we het leven van senioren verrijken en verbeteren.

Leonie Cruson van Cliëntenadvies

Meer informatie

Heeft u een vraag of wilt u graag een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek? Neem dan gerust contact met mij op.