Terug naar overzicht
02 feb

Ons werk

Werken tijdens de avondklok: ''Ondersteuning moet altijd doorgaan''

derks_meriam_nijmegen

Met een Werkgeversverklaring en een Eigen verklaring  in de hand, kunnen onze medewerkers ondanks de avondklok nog steeds naar hun cliënten toe. In veel gevallen is dit gelukkig niet nodig.  Zij bezoeken de cliënt als de avondklok is afgelopen of ze zijn voor 21.00 uur alweer thuis. Er zijn ook thuishulpmedewerkers die wél werken tijdens de avondklok. Hoe gaat dit in zijn werk en waarom is het zo belangrijk dat onze ondersteuning gewoon door kan blijven gaan?  Wij vroegen het aan onze coördinator Indra van de regio Den Haag en Meriam van de regio Nijmegen. Leest u mee?

 

ruisch_indra_denhaag.jpg

 

Indra Ruisch,  coördinator Den Haag en omgeving| ''De ondersteuning van kwetsbare mensen moet altijd doorgaan''

''De ondersteuning die wij bieden tijdens de avondklok bestaat voornamelijk uit nachtzorg of 24-uurszorg, zoals bij mevrouw Veenstra*. Met een vast team van vier thuishulpmedewerksters krijgt mevrouw Veenstra dagelijkse  ondersteuning als aanvulling op de thuiszorg. De laatste medewerkster draait de nachtdienst, deze is van 22:00 - 8:00 uur. Tijdens de nachtdienst is de thuishulp dichtbij en kan deze helpen wanneer nodig, bijvoorbeeld bij een toiletbezoek.

Voor cliënten zoals mevrouw Veenstra is het heel belangrijk dat onze ondersteuning door kan blijven gaan, ook tijdens de avondklok. Zo is de thuishulp niet alleen een vast en bekend gezicht, maar kan deze hulp en ondersteuning bieden op de momenten dat dit echt nodig is. Dit zorgt voor rust en vertrouwen bij onze cliënten én bij hun mantelzorgers. Persoonlijk vind ik dan ook dat de ondersteuning van kwetsbare mensen in onze samenleving altijd door moet kunnen gaan, ongeacht de omstandigheden.''  

 

derks_meriam_nijmegen

 

Meriam Derks, coördinator Nijmegen en omgeving | ''Een meerwaarde kunnen bieden voor onze cliënten''

''Op dit moment zijn er in mijn regio geen medewerkers die ondersteuning bieden tijdens de avondklok, maar dat kan zomaar weer veranderen. Zo kan men onze hulp ook eenmalig inschakelen of bijvoorbeeld bij een spoedgeval. Door deze flexibele ondersteuning kunnen wij een meerwaarde bieden voor onze cliënten en hun mantelzorgers. Het is dan ook belangrijk dat deze ondersteuning door kan gaan, ook tijdens de avondklok.

Bijvoorbeeld voor mevrouw Simons* die drie keer per week ondersteuning krijgt van haar twee vaste thuishulpmedewerkers. Mevrouw Simons, die zelf geen mantelzorgers heeft, ziet de thuishulpmedewerkers graag. Samen hebben ze een hechte vertrouwensband opgebouwd en kunnen ze goed met elkaar overweg. Soms blijft de thuishulpmedewerker ook slapen, bijvoorbeeld als mevrouw Simons de volgende ochtend een afspraak heeft of naar het ziekenhuis moet. Het idee dat zij haar vaste thuishulpmedewerkers altijd in kan schakelen, zelfs tijdens de avondklok of op een onverwacht moment, geeft haar veel rust''. 

 

*De namen van de cliënten zijn vanwege privacyredenen fictief.

Mariececile Ridderikhoff Clientenadvies

Meer informatie

Meer informatie? Heeft u een vraag of wilt u meer weten over een bepaald onderwerp?
Onze adviseurs staan altijd voor u klaar.