Terug naar overzicht
11
dec
Nieuws
De waarde van nabijheid: collega Gaby over terminale zorg
Terminale zorg vraagt om aandacht, nabijheid en menselijkheid. Senior Service-medewerker Gaby deelt in dit interview haar persoonlijke ervaringen uit de terminale thuiszorg. Ze vertelt openhartig over wat dit werk voor haar betekent, welke uitdagingen ze tegenkomt en welke inzichten ze nieuwe collega's wil meegeven.
Je was eerst vrijwilliger in de terminale thuiszorg voor je bij Senior Service kwam werken. Kun je iets vertellen over je eerdere werk en wat je daar het meest waardevol aan vond? “Iedere inzet als vrijwilliger is uniek. Het meest bijzondere is dat je wordt toegelaten in een uitzonderlijke situatie: de meest kwetsbare, emotionele fase voor zowel de patiënt als de familie of naasten. Elke terminale patiënt heeft een eigen levensverhaal. Binnen een gezin gaat iedereen op zijn eigen manier, met zijn eigen verdriet, emoties en beschouwingen om met het naderende levenseinde. Het meest waardevolle vind ik het vertrouwen dat zowel de patiënt als de familie je geeft.”
Welke uitdagingen kwam je tegen bij de zorg voor terminale cliënten, en hoe ging je daarmee om? “Een bijzondere ervaring voor mij was het waken bij iemand die geen partner, kinderen of verdere familie had. Het raakte me zeer om te zien dat diegene het leven moest loslaten zonder een dierbare naast zich.”
Hoe ga je om met gesprekken over de laatste levensfase met cliënten en hun families? “Gesprekken kunnen intens, oprecht, eerlijk, verdrietig, innemend en respectvol zijn. Tijdens mijn laatste waakdienst vroeg één van de dochters aan mij: ‘Wat doet het met jou nu je hier aan het waken bent en nog maar kort geleden je geliefde overleden is?’ Ik antwoordde haar dat ik dit werk alleen kan doen vanuit mijn levensbeschouwingen, mijn levenservaringen en vanuit spiritualiteit.”
Hoe bewaak je je eigen grenzen en emotionele balans in een vak dat intensief en soms verdrietig kan zijn? “Ik bewaak mijn grenzen door in verbinding met mezelf te blijven en goed te kijken wat voor mij draagbaar en haalbaar is om lichamelijk én geestelijk in balans te blijven. Ook heb ik het geluk dat één van mijn dochters coördinator is van het netwerk Palliatieve zorg regio Achterhoek. Met haar kan ik mijn emoties delen.”
Welk moment uit je werk in terminale zorg is je het meest bijgebleven en waarom? “Een aanvraag voor een waakdienst zal ik nooit vergeten. Ik werd gevraagd te waken bij een oude mevrouw in een zorginstelling. Tijdens mijn waakdienst sloeg ze om zich heen en spuugde. Het werd mij duidelijk dat deze mevrouw alleen wilde heengaan. Mijn aanwezigheid had voor haar geen toegevoegde waarde. Deze ervaring zal mij altijd bijblijven.”
Hoe beïnvloedt jouw eerdere ervaring de manier waarop je nu contact maakt met cliënten en hun naasten? “Mijn ervaringen verrijken mij en ik draag ze voor altijd met me mee. Respect, rust en een luisterend oor zijn voor mij belangrijke waarden in het contact met cliënten en naasten.”
Welke boodschap of advies zou je nieuwe collega’s meegeven die te maken krijgen met terminale zorg in de thuissituatie? “Mijn advies is om in alle opzichten rekening te houden met de terminale patiënt en hun naasten. Pas je aan hun dagelijkse routines en gewoontes aan, ook als deze afwijken van je eigen. Bespreek vooraf met de familie of het gewenst is dat je hen waarschuwt wanneer je achteruitgang signaleert, bijvoorbeeld in de ademhaling of andere onregelmatigheden. Niet iedereen wil aanwezig zijn bij het moment van overlijden. En heel belangrijk: blijf je afstemmen op je eigen intuïtie.”
Palliatieve zorg en terminale zorg van Senior Service: wat zijn de opties?
Wanneer een geliefde ongeneeslijk ziek is, staat de wereld even stil. Er komen veel emoties én praktische vragen op ons af. Hoe zorgen we dat iemand zich thuis veilig, comfortabel en geliefd voelt? Bij Senior Service zien we dagelijks hoeveel het betekent als iemand in de eigen, vertrouwde omgeving kan blijven, omringd door dierbaren. Palliatieve en terminale zorg thuis maken dit vaak mogelijk. In dit blog leggen we uit wat de verschillen zijn, welke opties er zijn, en hoe wij daarbij kunnen ondersteunen.
Wat kan Senior Service betekenen?
Bel ons op 0800 – 1969 (gratis) of kijk op www.seniorservice.nl voor persoonlijk advies en ondersteuning. Samen zorgen we voor warmte en rust in deze kostbare periode.
Meer informatie
Heeft u een vraag of wilt u graag een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek? Neem dan gerust contact met mij op.